هر آنچه که درباره‌ی دامنه سایت باید بدانید

مفهوم دامنه اصلاً پیچیده نیست و هر موقع که شما سایتی رو باز میکنید با آن رو به رو میشید و فقط تا بحال اسم آن را نمیدانستید. همه ی ما برای اولین بار وقتی تصمیم میگیریم که یک سایت راه اندازی کنیم با کلماتی مانند هاست و دامین مواجه میشیم. ما در این مقاله میخایم به این بپردازیم که دامین یا دامنه چیست و چطور باید یک نام دامنه خوب انتخاب کنیم.

در مقاله ای دیگر به این پرداخته ایم که هاست چیست و چه هاستی برای سایت شما مناسب است و از کجا ها باید تهیه شود. لینک

دامنه چیست ؟

دامنه (به انگلیسی domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. به صورت ساده دامنه همان نام وبسایت است, همان آدرسی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید. برای مثال دامنه سایت ما babakfp.ir است.

حالا که فهمیدیم دامنه چیست، بگذارید کمی بیشتر درباره آن صحبت کنیم. در ادامه، ویژگی‌ها و نکات مهم در مورد دامنه ها را به شما خواهیم گفت.

دامنه‌ها شامل دو بخش اصلی هستند

دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

۱_ نام

این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله () از هم جدا کنید.

۲_ پسوند

پسوند‌های دامنه معمولاً نوع کاربری یک وب‌سایت را مشخص می‌کنند. برای مثال دامنه سایت ما، یعنی forfans.ir را در نظر بگیرید. در این آدرس واژه forfans نام دامنه و ir پسوند آن است.

پسوندهای مختلف دامنه ها را بشناسید

شاید بپرسید چند پسوند دامنه در جهان وجود دارد؟ هریک از آنها نشانگر چه چیزی هستند؟ و در نهایت، من باید از پسوندیاستفاده کنم؟ باید بگویم که میلیون‌ها دامنه در جهان وجود دارد و سالیانه به تعداد آنها افزوده می‌شود. دامنه‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند؛ مانند دسته‌بندی براساس کشور، سازمان، مشاغل، کاربرد و غیره.

اما پاسخ سوال سوم، یعنی اینکه بهتر است از چه پسوندی استفاده کنید: در ادامه این مقاله، از بین میلیون‌ها پسوند دامنه‌ موجود، تعدادی از آنها را معرفی خواهم کرد که به نظرم برای کاربران ایرانی بیشترین کاربرد را دارند.

اگر شما دامنه با پسوند ir برای سایت خود انتخاب کنید، از برخی از ابزارهای اینترنتی مثل تبلیغات گوگل محروم خواهید بود. چرا که دامنه های ایرانی توسط این سرویس ها تحریم شده‌اند.

  • com مخفف Company (شرکت) یا Commercial (تجاری) است. دامنه دات کام رایج‌ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است.
  • org مخفف Organization (سازمان) است. معمولاً سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌کنند.
  • net مخفف Netweork (شبکه) است و توسط شبکه‌ها و شرکت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • biz مخفف Business و مختص سایت‌های تجاری است.
  • info مخفف Information (اطلاعات)؛ این دامنه برای سایت‌هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است.
  • edu مخفف Education (سوادآموزی) است و سایت‌های آموزشی از آن استفاده می‌کنند.
  • gov مخفف Government (دولت) است. نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند.
  • ir مخفف IRAN و دامنه ملی کشورمان است. هر کشور یک دامنه مخصوص به خود دارد. مثلاً fr. فرانسه، nl. هلند و..
  • name به معنی نام است و اشخاص حقیقی از آن استفاده می‌کنند.
  • me به معنی من است. کاربردی مشابه مورد قبل دارد.
  • cafe مخصوص کافه ها
  • photography مخصوص عکاسان , عکاسی
  • shoes مخصوص مشاغل مرتبط با تولید و فروش کفش
  • gold مشاغل مرتبط با طلا و جواهر
  • Art سایت هنری
  • car مرتبط با اتومبیل – دامنه‌ای بسیار بسیار گرانقیمت..
  • fitness سایت تناسب اندام

چرا انتخاب یک پسوند دامنه مناسب اهمیت دارد؟

به دو دلیل؛ نخست اینکه وقتی یک دامنه مرتبط و متناسب با زمینه فعالیتتان انتخاب بکنید، کاربران راحت‌تر می‌فهمند که حوزه کاری سایت شما چیست. فرض کنید شما یک عکاس هستید و در سایت عکس های خود را به نمایش خواهید گذاشت و از پسونند photography استفاده می‌کنید؛ طبیعتاً گوگل (و کاربران) راحت‌تر متوجه مشوند که موضوع سایت شما ارتباط مستقیمی با عکس دارد. دلیل دیگر این است که پسوند دامنه در سئوی سایت شما تاثیرگذار است برای مثال وقتی یک دامنه با پسوند ir داشته باشید، شانس کسب رتبه در جستجوهای فارسی برای شما بیشتر خواهد بود. چرا که گوگل شما را به عنوان یک سایت ایرانی می‌شناسد.

دامنه ها منحصر به فرد هستند

توجه داشته باشید که دامنه‌ها اختصاصی هستند. برای مثال، همین آدرس google.com به نام گوگل ثبت شده است و بنابراین گوگل صاحب آن محسوب می‌شد. پس هیچ شخص دیگری نمی‌توان این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند. با اینحال شاید یک آدرس مثل google.photo خالی باشد و امکان ثبت آن وجود داشته باشد.

دامنه با URL چه تفاوتی دارد؟

در دامنه هیچ کاراکتر و علامت اضافی قرار ندارد. اما URL به تمام مشتقات یک دامنه گفته می شود. به عنوان مثال forfans.ir دامنه این سایت است و باقی صفحات سایت دارای آدرس URL ای مانند http://localhost/ff هستند. در نهایت باید این را بدانید که هر صفحه اینترنتی دارای یک آدرس است. صفحه اصلی یک وب‌سایت دامنه آن وبسایت است و باقی صفحات آن هر کدام دارای URL منحصر به فرد هستند.

چگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب نام دامنه خوب، امری مهم و ضروری است زیرا کاربران با آن نام وبسایت شمارا میشناسند و این نام, به عنوان نام برند شما شناخته خواهد شد.

  • از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • از اعداد و خط تیره استفاده نکنید
  • نوشتن و تلفظ نام دامنه باید آسان باشد
  • بهتر است نام دامنه کوتاه باشد
  • در دامنه خود از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیتتان استفاده کنید.
  • هدفگیری جغرافیایی داشته باشید.
  • نامی انتخاب کنید ک کاربران بتوانند آن را به راحتی به خاطر بسپرند.
  • تحقیق و برسی کنید که نام انتخابی شما در انحصار شخص یا شرکت دیگری نباشد و تشابه اسمی ای وجود نداشته باشد.
  • از پسوند مناسب استفاده کنید.
  • در صورت امکان اشکال مختلف و پسوند های وختلف دامنه تان را خریداری کنید
  • نام دامین را قبل از تصاحب شدن به ثبت برسانید

۱_ نوشتن نام دامنه باید آسان باشد

دامنه ای انتخاب کنید ک تاتیپ آن به زبان انگلیسی آسان و بدون مشکل باشد و تا جایی که امکان دارد از انتخاب کلماتی که میتوان آنها را به چندین شکل مختلف نوشت پرهیز کنید. همچنین اگر خوب نیست ک دامنه شما حرف آخرش با h ختم شود زیرا کاربر نمیداند که آیا در آخر کلمه, حرف h را باید وارد کند یا نباید وارد کند!.

۲_ دامنه سایت باید کوتاه باشد

تا جایی که امکان دارد دامنه خود را کوتاه کنید. اگر نام دامنه شما طولانی و پیچیده باشد، مطمئناً کاربران در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود با مشکل مواجه می شوند. دامنه های کوتاه نه تنها به راحتی قابل نوشتن هستند، بلکه به خوبی در یاد کاربران می مانند.

۳_ از کلمات کلیدی استفاده کنید

در نام دامنه سایت سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت سایت استفاده کنید. انتخاب چنین نام دامنه‌ای چند مزیت دارد:

  • از نظر سئو و رتبه بندی، به نفع وب سایت شماست.
  • به برند سازی تجارت شما کمک می کند.
  • برای کاربران مفهوم و قابل درک است.

همچنین در نام دامنه خود میتوانید از کلماتی که کاربران در موتورهای جستجوگر به دنبالشان هستند انتخاب کنید و توجه داشته باشید که اگر کلمه کلیدی شما در ابتدای نام دامنه‌تان بیاید تاثیر آن بیشتر از وقتی خواهد بود که کلمه کلیدی موردنظرتان در ابتدای دامنه نباشد.

۴_ هدف گیری جغرافیایی

اگر خدمات و امکاناتی که ارائه می دهید مختص به یک شهر یا ناحیه است می توانید از نام آن شهر در دامنه خود استفاده کنید.

۵_ از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

تا حد امکان از اعداد در نام دامنه خود استفاده نکنید. زیرا هنگامی که کاربران نام وب سایت شما را می شنوند نمی دانند که شما در نام دامنه از عدد استفاده کرده اید یا اینکه آن را به صورت حروف (five یا Panj) نوشته اید و بسیاری افراد عادت دارند کلمات را پشت سر هم تایپ کنند. همچنین، استفاده از خط تیره نیز مشکلات مشابهی را به همراه خواهد داشت. استفاده از خط تیره در دامنه می تواند شما را به عنوان اسپم به موتور جستجوگر بشناساند. و چنین چیزی برای شما یعنی از دست دادن مشتری و فرآهم کردن شرایط مطلوب برای رقبایی که هم نام شما هستند. علاوه بر این استفاده همزمان از خط فاصله و آندرلاین در نام دامنه یک اشتباه بزرگ است که درصد از دست دادن مشتریان را بسیار بیشتر از دیگر روش ها خواهد کرد. پس تا جای امکان، تنها از یک خط تیره در دامنه خود استفاده کنید.

بسیاری افراد عادت دارند کلمات را پشت سر هم تایپ کنند.

۶_ دامنه سایت باید به آسانی در یاد بماند

هم اکنون، بیش از میلیون ها دامنه در سراسر جهان به ثبت رسیده است. بسیاری از این دامنه ها، تنها شامل یک کلمه کلیدی مهم هستند و معمولاً با قیمت های بالایی به فروش می رسند. اما این نکته نباید مانع خلاقیت شما شود. پیشنهاد می کنیم با ادغام چند کلمه کلیدی مهم از تجارتتان، نام دامنه ای را انتخاب کنید که به راحتی در یادها بماند. قبل از ثبت دامنه سعی کنید آن را با دوستان و آشنایان خود مطرح کنید و نظرشان را درباره آنها بدانید. این کار باعث می شود با ذهنیت کاربران خود آشنا شوید.

۷_ پیش از انتخاب دامنه سایت، دربارۀ آن تحقیق کنید

اگر نام دامنه ای را برای سایت خود در نظر گرفته اید، حتماً پیش از اقدام به ثبت دربارۀ آن تحقیق کنید. به این ترتیب خواهید دانست که هیچ شرکت دیگری این نام را تحت انحصار خود ندارد. حتی گاهی اوقات ممکن است نام دامنه انتخابی شما، بسیار خوب باشد اما به دلیل تشابه آن با شرکتی قدیمی تر، کاربران نام شما را با ایشان اشتباه بگیرند. پس حتماً درباره نام دامنه انتخابی خود تحقیق کنید.

۸_ استفاده از پسوند مناسب در دامنه سایت

پسوند ها، همان کلماتی هستند که در انتهای نام دامنه قرار می گیرند، مانند .com، .net و … . هر کدام از این پسوند های دامنه، استفاده خاص خود را دارند و مربوط به تجارت خاصی می شوند. برای مثال com مخفف عبارت company (یا Commercial) است.

۹_ محافظت و ساخت برند

برای آنکه از نام تجاری خود محافظت کنید، باید شکل های مختلف نوشتاری نام دامنه خود را نیز خریداری کنید. به این ترتیب، رقبایتان نمی توانند دامنه ای شبیه به دامنه شما را ایجاد کنند و مشتریان شما را به سمت خود هدایت کنند.

۱۰_ نام های عمومی

بهتر است به جای نام طولانی “خرید آنلاین بادام زمینی ” از دامنه ی کلی تر آن nuts.com به معنای آجیل استفاده کنیم. معمولا نام های کوتاه راحت تر در ذهن افراد باقی می مانند.

۱۱_ نام های تجاری

اگر شما صاحب یک کمپانی با نام تجاری شناخته شده مانند سامسونگ هستید، بهترین گزینه برای نام دامنه شما همان سامسونگ است. چرا که افراد با یادآوری برند شما، در قسمت URL کلمه سامسونگ را تایپ خواهند کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورت امکان، نام دامنه را همان برند خود قرار دهید چرا که این دقیقا همان چیزی است که مشتریان به دنبال آن می گردند.

۱۲_ نام دامین را قبل از تصاحب شدن به ثبت برسانید

هر روز هزاران نام دامنه جدید از تمام نقاط جهان ثبت می شود. هزاران نفر فعالانه به دنبال نام دامنه خوب می گردند تا در آینده برای نرخ های بهتر آنرا بفروشند. اگر سریع کار نکنید، ممکن است فرد پیش بروید و ایده دامنه شما را ثبت کند. اگر شما دامنه ای خوب پیدا کیده اید منتظر نمانید و زود آنرا به نام خود ثبت کنید. از آنجا که نام دامنه نسبتا ارزان است، ما توصیه می کنیم که سریع عمل کنید و اگر بعدا نیاز بود میتوانید دامنه جدیدی بخرید

حرف آخر ما دربارۀ دامنه ها

به این نکته توجه داشته باشید که دامنه شما مثل یک شماره موبایل است و هر چقدر بهتر، جذاب‌تر و ساده‌تر باشد، می‌تواند تاثیر بهتری روی مخاطب شما بگذارد. پس بهتر است کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که دامنه درستی را برای سایت خود انتخاب می‌کنید. چرا که این سایت قرار است تا مدت‌های بسیاری برای شما کار کند.

حتما تا به حال HTTP و یا HTTPS را کنار اسم وب سایت ها دیده اید. یکی از تغییرات اساسی مرورگر کروم در نسخه‌ی اخیر، نحوه نمایش وبسایت‌های HTTP است؛ به این صورت که هنگام بازدید کاربران از این وبسایت‌ها، کروم اخطار ناامن بودن وبسایت را می‌دهد گاه نیز کروه این وبسایت ها را به صورت خودکار بلاک می کند؛ اما به وبسایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، برگه‌ی صحت داده می‌شود. اکنون با این پرسش مواجه می‌شویم که تفاوت HTTP با HTTPS چیست و چرا HTTPS ترجیح داده می‌شود؟ 

HTTP چیست؟

Hypertext Transfer Protocol به معنی پروتکل انتقال ابر متنی میباشد که برای ارسال اطلاعات بین دو سیستم و اغلب بین یک وب سرور و یک کاربر رایانه استفاده می‌شود. 

امنیت دریافت در بستر پروتکل HTTP کاملا بر عهده دریافت کننده میباشد. این به این منظور میباشد که تمامی اطلاعت رد و بدل شده در HTTP میتواند ناامن باشد. زمانی که در مرورگر درخواستی ثبت میشود ( در آدرس بار مرورگر مقداری وارد شود ) درخواست شما به سمت سرور ارسال و داده هایی دریافت میگردد که به شما نمایش داده میشود و یا دانلودی انجام میشود.

HTTPS چیست؟

Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است. به زبان ساده تر میتوان با استفاده از این پروتکل امنیت بیشتری را در انتقال اطلاعات داشته باشیم. به همین منظور SSL طراحی شد و توسعه یافت. در آغاز کار، فقط توسط وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک و درگاه‌های پرداخت مانند آیدی پی استفاده می‌شد؛ یک وب‌سایت ناامن(HTTP) می‌تواند از یک بد افزار برای ورود به سیستم شما از طریق مرورگر استفاده کند و حتی آن‌ را در همه‌ی سیستم شما پخش کند؛ به همین دلایل وب‌سایت‌ها در حال تغییر از HTTP به  HTTPS هستند.

SSL چیست؟

Secure Socket Layer در اصطلاح به سیستم امن و رمزی انتقال داده گفته میشود، ssl را ابتدا در تاریخ ۱۹۹۶ میلادی شرکت Netscape، به منظور نقل و انتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد نمود. در حال حاضر همه مرورگرهای استاندارد مانند فایر‌فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا، گوگل کروم و سافاری از آن پشتیبانی میکنند. همچنین شرکت هایی وجود دارند که این گواهی نامه را ارائه میکنند.

گواهینامه‌های SSL به چند دسته تقسیم میشوند.

  • گواهینامه SSL نوع DV یا Domain Validated SSL Certificate
  • گواهی SSL نوع OV یا Organization Validated SSL Certificate
  • گواهینامه SSL از نوع EV یا Extended Validated SSL Certificate

گواهینامه DV

این نوع SSL تنها نام دامنه بررسی میگردد. و زمان بسیار کوتاهی از درخواست تا صدور دارد. به گونه ای میباشد که روند ثبت آن آنی بوده و معمولا به صورت آنلاین انجام میگردد. این گواهینامه بیشتر برای وب سایت های معمولی و افراد حقیقی مورد استفاده قرار میگیرد. این به این معنی نمیباشد که شرکت ها و وب سایت های بزرگ نمیتوانند از آن استفاده کنند. هدف اصلی آن تبدیل HTTP به HTTPS میباشد.

مزایا: صدور آنی | بدون نیاز به ارائه مدارک | عدم تحریم و سازگاری با دامنه IR

گواهینامه OV

در این نوع گواهینامه SSL علاوه بر تامین امنیت اعتبار یک برند را نیز تایید میکند و اعتبار بالاتری نسبت به گواهینامه SSL DV دارد بازدید کننده با مشاهده نام برند و اعتبار آن با اطمینان بیشتر از آن وب سایت استفاده و در صورت نیاز خریدی انجام میدهد.

برای استفاده از این گواهینامه باید مدارک رسمی دولتی از مانند روزنامه رسمی ارائه گردد. خرید گواهینامه OV SSL نیاز به تایید کامل هویت درخواست کننده دارد. شرکتها ، سازمانهای دولتی ، بانکها ، وزارتخانه ها و به طور کل اشخاص حقوقی از متقاضیان این نوع گواهینامه SSL هستند.

نحوه نمایش آن در مرورگر تفاوتی با گواهینامه DV ندارد و تنها با کلیک بر روی HTTPS اطلاعات مربوط به وب سایت و صاحب آن نمایش داده میشود.

مزایا: به نسبت امنیت و اعتبار بیشتر

گواهینامه EV

به طور کلی شاخص اصلی این نوع گواهینامه نشان سبز رنگ در مرورگر است. و بیشتر در شرکت های خیلی بزرگ مانند گوگل مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت اصلی آن اعتبار بیشتر نسبت به OV میباشد. مدارک مورد نیاز برای سفارش این نوع از گواهینامه SSL همانند گواهینامه OV می باشد با این تفاوت که اهراز هویت سازمان و یا شرکت دقیق تر بوده و مدارک بیشتری و با دقت بالاتری مورد رسیدگی قرار می گیرد، به علاوه هزینه آن بالاتر است برای اعتبار سنجی کلیه اطلاعات از جمله شماره تلفن ها و اطلاعات وب بررسی می شود.

تفاوت گواهینامه SSL از نوع DV OV EV

  • برای دریافت گواهینامه DV تنها ارائه ایمیل کافی میباشد ولی برای دریافت گواهینامه OV و EV باید مدارک معتبر ارائه گردد و زمان دریافت آن و همچنین هزینه آن‌ها بیشتر میباشد.
  • برای دریافت اس اس ال DV محدودیتی وجود ندارد و مشکلی از بابت تحریم وجود ندارد ولی برای دریافت OV و EV باید شرکت ثبت شده و حقوقی باشید.
  • در گواهینامه EV نوار سبز رنگ کنار نام وب سایت نمایش داده میشود که نشان از اعتبار زیاد آن وب سایت دارد و بیشتر در وب سایت های بزرگ مانند گوگل مورد استفاده قرار میگیرد.
  • از لحاظ رمزگزاری هر 3 نوع آن یکسان میباشد و تفاوتی ندارند.

متاسفانه اکثر شرکت های معتبر ارائه دهنده این نوع گواهینامه ها ایران را برای دریافت گواهینامه OV و EV تحریم کرده اند ولی با توجه به قبول کردن ریسک آن قابل انجام خواهد بود.

چگونه میتوانیم SSL رایگان دریافت کنیم؟

برای دریافت SSL به صورت رایگان برای سایت وردپرسی تان کافی است با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید یا افزونه Really Simple SSL را برای سایت وردپرسی خود نصب کنید.